Veelgestelde vragen
In sommige gevallen is het mogelijk om een hulpmiddel over te kopen. Bevalt je hulpmiddel en heb je interesse om het over te kopen? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier. Vertel hier ook goed bij over welk hulpmiddel het gaat zodat we je nog beter kunnen helpen. Wij laten je weten of het mogelijk is om over te kopen en wat de vervolgstappen zijn.
Een luchtwisselmatras wordt altijd geleverd i.c.m. de pomp. De pomp voorziet het matras van de juiste druk.
Een pomp kent 3 verschillende standen:
Statische stand = gelijke druk in het matras, dan wisselen de banen niet van druk
Nursing stand = voor de zorg, hierdoor is het matras steviger tijdens adl zorg en/of transfers
Alternerende stand = de banen wisselen van druk
Installeer het matras en de pomp als volgt:
Plaats het AD matras op het bed met de aansluitingen van de pomp aan het voeteneinde.
Plaats de pomp aan het voeteneinde van het bed of aan het onrusthek
Plaats de luchtslangen van de pomp naar het matras tussen het voetenschot en het einde van de bedbodem. Zo raken ze niet beknelt.
Verbind de slangen van het matras en de pomp totdat u een klik hoort
Doe de stekker in het stopcontact en zet de pomp aan en druk op de powerknop
Wacht nu 5 minuten tot de pomp klaar is met kalibreren
Installeer de pomp volgens de instructie per type pomp hieronder:
Type pompen:
4000 pomp / ST260 pomp
Aan de zijkant van de pomp vind je de aan/uit knop, het snoer voor de stroom en de ventieltjes die gekoppeld worden aan het matras.
Als de pomp gekoppeld is met stroom, het matras en aan staat kunt u hem als volgt gaan instellen (meestal doet onze chauffeur dit):
Weight Setting: met deze knop voert u het gewicht van de cliënt in. Weegt de cliënt bijvoorbeeld 70 kg, dan klikt u net zo lang op de knop tot het lampje bij 70 kg brand.
Alternating Mode: met deze knop activeert u de luchtwisselstand. Tenzij anders geadviseerd staat de pomp op deze stand.
Static Mode: Met deze knop activeert u de statische stand. Alle luchtcellen zijn nu continu even hard. Deze stand is geadviseerd bij mensen met botmetastasen en/of veel pijn bij het liggen
Auto Firm: Met deze knop activeert u de nursing stand. Alle cellen worden tijdelijk even hard. Gebruik deze stand bij de adl zorg en/of wanneer de cliënt van houding wilt wisselen.
Pressure Alarm: Schakel het alarm uit met deze knop. Controleer of de slangen goed zijn aangesloten. Bel ons (0186-573585) bij twijfel of defect.
3000 pomp / ST70B
Aan de zijkant van de pomp vind je de aan/uit knop, het snoer voor de stroom en de ventieltjes die gekoppeld worden aan het matras.
Als de pomp gekoppeld is met stroom, het matras en aan staat kunt u hem als volgt gaan instellen (meestal doet onze chauffeur dit):
Comfort Setting: met deze knop bepaalt u de druk van het matras op basis van het gewicht. Start altijd op het meest linker lampje (soft). Als de cliënt het matras te zacht vind kunt u deze druk stapsgewijs verhogen tot de gewenste hardheid is bereikt.
Alternating Mode: met deze knop activeert u de luchtwisselstand en kiest u de tijd waarin de banen wisselen van druk. Zet deze tijd altijd op 5 minuten tenzij anders geadviseerd.
Static Mode: Met deze knop activeert u de statische stand. Alle luchtcellen zijn nu continu even hard. Deze stand is geadviseerd bij mensen met botmetastasen en/of veel pijn bij het liggen.
Auto Firm: Met deze knop activeert u de nursing stand. Alle cellen worden tijdelijk even hard. Gebruik deze stand bij de adl zorg en/of wanneer de cliënt van houding wilt wisselen. Hierna zal de luchtwisselstand automatisch geactiveerd worden.
Actual Dual Mode: 1 uur statisch en 1 uur alternerend
Pressure Alarm: Schakel het alarm uit met deze knop. Controleer of de slangen goed zijn aangesloten. Bel ons (0186-573585) bij twijfel of defect.
Power: zorg dat de pomp op ON staat tenzij anders geadviseerd.
CPR koppeling: deze pomp heeft twee CPR koppelingen. Hierbij kunt u het matras in geval van nood snel leeg laten lopen.
Pomp SR305
Deze pompen moet alleen ingesteld worden op het gewicht van de patiënt. Hou hiervoor onderstaand schema aan:
Gewicht patiënt | Stand pomp |
0 - 50 kg | Niet geschikt |
51 - 80 kg | Stand 1 |
81 - 100 kg | Stand 2 |
100 - 130 kg | Stand 3 |
131+ kg | Stand 4+ |
Pomp SR309
Deze pompen moet alleen ingesteld worden op het gewicht van de patiënt. Hou hiervoor onderstaand schema aan:
Gewicht patiënt | Stand pomp |
0 - 40 kg | Stand 1 |
41 - 50 kg | Stand 4 |
51 - 75 kg | Stand 5 |
76 - 90 kg | Stand 6 |
91 - 110 kg | Stand 7 |
110+ kg | Stand 8+ |
Schakel het alarm uit met de knop 'pressure alarm' op de pomp. Controleer vervolgens onderstaande:
Checklist:
Check of de pomp aan staat door de lampjes te controleren
Is de pomp aangesloten in het stopcontact. Check hierbij ook altijd of het stopcontact werkt. Dit doe je door een stekker van een ander voorwerp aan te sluiten, bijvoorbeeld een lamp en kijk of hij aan gaat.
Zijn de luchtslangen correct aangesloten en niet bekneld > zie installatie pomp/luchtmatras
Bij het branden van het rode lampje is de druk te laag. Zet de pomp hoger (eventueel op maximaal). Na 30 minuten nog niet harder? Defect. Bel dan 0186-573585
Bel ons (0186-573585) bij twijfel of een defect.
U kunt de video-instructie van het Hyper Air Hybrid matras hier bekijken: Funke Hyper Air matras
Maak het matras klaar voor gebruik:
Leg het matras in het bed. Let op de opdruk op de bovenkant van de matras: "THIS SIDE UP" - het ventiel moet zich bij het hoofdeinde bevinden.
Open het ventiel door eraan te trekken en wacht ongeveer 5 minuten totdat de luchtcellen zichzelf hebben opgeblazen. Sluit vervolgens de klep door erop te drukken.
Leg de patiënt op de matras. Open het ventiel voorzichtig door aan de dop te trekken, zodat de lucht kan ontsnappen en voer tegelijkertijd een vingertest uit: plaats één hand onder uw billen. Het optimale ligcomfort wordt bereikt wanneer slechts een kleine vingerbeweging van 1 – 2,5 cm mogelijk is. Sluit de klep weer door op de dop te drukken.
Het is raadzaam om dagelijks te controleren of de luchtkamers correct gevuld zijn; indien nodig is afstelling noodzakelijk.
U stel de ROHO als volgt in met het pompje:
Hier vindt u per type ROHO alle informatie incl. een video:
Wilt u graag advies over welk hulpmiddel het meest geschikt is voor uw situatie en/of wilt u meer informatie over het gebruik van het hulpmiddel? Dan helpen onze winkelbediendes u graag in onze winkel in Numansdorp. U mag ook altijd met diverse hulpmiddelen oefenen (met lopen) of uitproberen. Uiteraard is er parkeergelegenheid voor de deur.
Bent u niet in de mogelijkheid naar de winkel toe te komen, dan kunt u ook altijd telefonisch contact met ons opnemen en dan zullen onze telefonistes of verpleegkundige u graag adviseren en/of informeren over de hulpmiddelen.
Op geleende hulpmiddelen die je hebt overgekocht zit geen garantie.
Op gekochte nieuwe artikelen geld de fabrieksgarantie. De beste manier om te kijken hoelang de garantieperiode is van jouw zorghulpmiddel is door in de gebruiksaanwijzing van het hulpmiddel te kijken.
Mocht een artikel (binnen de garantie periode) kapot gaan, dien dan hier een reparatieverzoek in. Als de reparateur vindt dat er een geldige klacht is ingediend, wordt het hulpmiddel gratis gerepareerd en worden er geen voorrijkosten gerekend. Wanneer op locatie blijkt dat het artikel door eigen toe doen kapot is gegaan of bijvoorbeeld een niet werkend stopcontact, dan zijn de voorrijkosten en reparatiekosten voor eigen rekening. Als het hulpmiddel niet te repareren is, dan krijg je een vervangend hulpmiddel.
Als er iets niet helemaal duidelijk is kun je altijd telefonisch contact met ons opnemen via 0186-573585 of via het contactformulier. Bij het aanvragen van garantie is het handig om informatie over het hulpmiddel bij de hand te houden. Gegevens zoals hoe het hulpmiddel kapot is gegaan, de naam van het hulpmiddel en de aankoopdatum zijn handig om je sneller te helpen.
Bij garantie aanvragen houden wij de richtlijnen aan van de wet en algemene voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (NTO).
Gaat u langs bij een van onze winkels en wilt u graag weten welke hulpmiddelen altijd op voorraad zijn?
Assortiment waarvoor geen afstemming met winkels nodig is:
badplank, bedverhogers, dekenboog, douchekruk, douchestoel, draaischijf, drempelhulp, rol-/glijlaken, onderarmschaalkrukken, ondersteek, rolstoel standaard / gipssteun links / gipssteun rechts / met comfort beensteunen, rugsteun, toiletstoel, toiletverhoger 5 en 10 cm, elleboogkrukken, krukken voor kinderen, okselkruk, overzettoiletstoel, 4-poot kruk/eiffelkruk, looprek en rollator.
Voor het overige leenassortiment is wel afstemming nodig met de winkel. Bel hiervoor onze winkel in Numansdorp op 0186-573585 en dan kijken we of uw hulpmiddel op die locatie op voorraad is.
Hoog-laagbed Mediaal
Er zitten 2 lampjes op de afstandsbediening, beiden moeten branden , dan werkt het bed - Linksonder = stroomtoevoer. Bij niet branden is de elektriciteit niet aanwezig. - Rechtsonder = kinderslot. Magneet over het slotje schuiven
Geeft het lampje boven rood aan bij het indrukken van een knop, dan is de afstandsbediening defect (of een motorprobleem).
Hoog-laagbed Classic
In de meeste gevallen heeft dit bed eenzelfde afstandsbediening als een Mediaal bed. De motor van dit type bed heeft soms ook een extra beveiligingsblok. De knoppen (3) hiervan moeten open staan i.p.v. gesloten. Dit kan handmatig geregeld worden. Het beveiligingsblok zit aan de achterkant van het bed of eronder.
Hoog-laagbed Haydn/Mantovani
De groene knop indrukken als het bed niet werkt. Komt dit vaker voor? Dan proberen om de aansluiting rechtstreeks in het stopcontact te doen i.p.v. een verlengsnoer. Een verlengsnoer vergroot de kans op storingen.
Op de achterkant van de afstandsbediening zit een extra slot. Die moet open staan en niet gesloten. Bij de afstandsbediening bevindt zich een draaisleutel om het aan te kunnen passen.
Er zijn diverse redenen waardoor een trippelstoel niet kan werken:
De noodknop is ingedrukt > draai de noodknop uit
De tillift is niet opgeladen > laad de tillift op
De stekker zit in het stopcontact > haal de stekker er uit
De stekkers zitten ergens vast op de tillift zelf > leg de stekkers uit de bewegingscirkel van de trippelstoel
Heeft u alles gecontroleerd en geprobeerd, maar werkt de trippelstoel nog niet? Neem dan contact met ons op per mail of telefoon.
Checklist:
Zet de trippelstoel opnieuw aan met de aan/uit knop
Laat de accu de hele nacht op voor een volle accu
Haal de stekker uit het stopcontact en dan bedienen
Blijft de trippelstoel in storing? Neem dan contact met ons op per mail (info@ad-systemen.nl) of telefonisch (0186-573585)
Via de uitleen en verhuur worden onderstaande liften ingezet. In de gebruikshandleiding vind je o.a. informatie over het geboogde gebruik van de tillift, de gebruikersinstructies, onderhoud en service, en technische gegevens. Neem de handleiding zorgvuldig door voordat u de tillift in gebruik gaat nemen. Bij vragen kunt u contact met ons opnemen.

Contact
Adres: Edisonstraat 7, 3281 NC Numansdorp
Telefoonnummer: 0186-573585
E-mailadres: info@ad-systemen.nl
